Eco-Ontwerp

BESPAREN IS OOK EEN ENGAGEMENT

Net omdat we onze eigen toestellen maken, kunnen we innoveren en anders produceren.

Cosylife, High One, Valberg, Edenwood, u kent ongetwijfeld één deze merken “by ELECTRO DEPOT”. De producten van deze merken worden in eigen huis ontwikkeld en ontworpen. Zij vertegenwoordigen 50% van onze verkoop, wat een verantwoordelijkheid inhoudt, maar vooral ook kansen met zich meebrengt.

Omdat wij controle hebben over het ontwerp, kunnen wij maatregelen nemen om de ecologische impact van de fabricage, de distributie, het gebruik, de reparatie van onze producten te verminderen en de levensduur ervan verlengen.

WAT HOUDT ECO-ONTWERP NU IN ?

Al onze product managers, onze inkopers, onze ingenieurs en onze ontwerpers volgden een gespecialiseerde opleiding die hen alle tips en inzichten gaf om een eco-ontwerpaanpak te initiëren.

ONZE TARGETS

minder CO2 per verkocht toestel van onze eigen merken tegen 2030.
0 %
plastic tegen 2025 in de verpakkingen van eigen producten.
0

*uitgezonderd piepschuim op grote toestellen zoals groot huishoudelektro en TV’s. Alternatieven worden hiervoor gezocht.

ONZE EERSTE WERKPUNTEN

ECO-ONTWERP VAN DE VERPAKKINGEN VAN EIGEN PRODUCTEN

Verpakkingen hebben in eerste instantie een nobel doel: producten beschermen zodat ze gespaard blijven van beschadigingen. Een veel terugkerend bestanddeel van verpakkingen is echter plastic, een materiaal dat schadelijk is voor het milieu.

Met de hulp van de ontwerpers van de verpakkingen hebben we de verschillende mogelijkheden bestudeerd om minder materiaal te verbruiken.

Maar uiteraard blijven we onze DNA van lage prijzen aanhouden! Ondanks de facelift en inspanningen om de verpakkingen te wijzigen, blijven we u op elk moment de laagste prijs aanbieden met respect voor de planeet. Altijd kwaliteit, gewoon goedkoper en ietsjes groener…

Door minder materiaal te gebruiken besparen we in veelvoud: minder materiaal, minder ruimte dus meer producten per transport, met als gevolg minder vrachtwagens op de weg en dus minder CO2 in de atmosfeer.

Met deze aanpak willen wij u niet alleen meer duurzame producten verkopen, maar u ook helpen om op een meer verantwoorde manier te consumeren. De eco-ontwerp aanpak betrekt alle individuen die betrokken zijn bij de levenscyclus van het product, inclusief u, de consument!

Door deze verandering, hebben we 95% aan bespaard op deze verpakkingen.

  • min 4,4 ton plastic per jaar
  • 21,9 ton CO2 uitstoot minder, evenveel als 2 maal rond de wereld per auto.

Door deze verandering, hebben we 97% aan bespaard op deze verpakkingen.

  • min 360kg  plastic per jaar
  • 880kg CO2 uitstoot minder, evenveel als 4.731km per vliegtuig.

Door deze verandering, hebben we 97% aan bespaard op deze verpakkingen.

  • min 500kg  plastic per jaar
  • 952kg CO2 uitstoot minder

ELECTRO DEPOT IS PARTNER VAN ‘PLASTIC ODYSSEY’

Electro Depot voert de strijd tegen plastic op elders door onder andere Plastic Odyssey te steunen. Dit laboratorium schip begint in het voorjaar van 2022 aan een driejarige expeditie om een wereldwijd netwerk van lokale initiatieven te creëren.

Met 2 doelstellingen: de fouten uit het verleden herstellen door recyclage aan te moedigen en bouwen aan de wereld van morgen door duurzame alternatieven voor plastic te ontwikkelen.

De boot, die zijn eigen recyclage laboratorium heeft waar het plastic afval omzet in brandstof, zal meer dan 30 stops maken op 3 continenten.

Bij elke halte zal de plaatselijke bevolking kleinschalige, aan hun behoeften aangepaste recyclage oplossingen worden aangeboden om plastic afval aan land om te zetten in nuttige voorwerpen en materialen en zo te voorkomen dat het de oceanen vervuilt

EN LOKAAL, NEMEN ONZE MEDEWERKERS HET INITIATIEF

Zo hielp de Store Manager, Dietrich De Baerdemaeker, van onze winkel te Oostende met zijn gezin mee met de lokale vereniging De Proper Strand Lopers bij een dag rond sensibilisering van afval op het strand, inclusief een halve dag afval verzamelen en opruimen.
Ook in de buurt van onze winkels wordt jaarlijks deelgenomen aan de Clean Up day, waarbij we de wijde omgeving van onze winkels afvalvrij maken.